![](https://matadores.no/wp-content/uploads/2023/08/Logo1-1-150x150.png)
VEDTEKTER FOR MATADORES FC
![](https://matadores.no/wp-content/uploads/2023/10/inhold.png)
§ 1 Formål
Matadores FC er selveiende og frittstående med utelukkende personlige medlemmer. Klubbens formål er å drive idrett organisert. Klubben skal ha en sterk sosial profil og være attraktiv for voksne og ungdommer i Oslo/Viken område.
§ 2 Organisatorisk tilknytning
Klubben hører hjemme i Oslo og Viken Fylker.
§ 3 Medlemmer
Alle som lover å overholde klubbens og overordnedes idrettsmyndigheters lover og bestemmelser kan bli tatt opp som medlem. Medlemskap i laget er først gyldig og regnes fra den dag første kontingent er betalt.
§ 4 Stemmerett og valgbarhet
For å få stemmerett på klubbens møter må et medlem ha fylt 18 år, ha vært medlem i minst en måned, og ikke skylde laget kontingent. Alle medlemmer som har stemmerett er valgbare til tillitsverv i klubben, og som representant til ting eller møte i overordnede organisasjonsledd. Det kan ikke velges representant som er arbeidstaker i klubben.
§ 5 Kontingent
Kontingenten fastsettes av årsmøtet og betales forskuddsvis. Medlemmer som skylder kontingent for mer enn en måned, har ikke stemmerett eller andre rettigheter, og kan av styret strykes som medlem i klubben. Strykes et medlem, kan det ikke tas opp igjen før skyldig kontingent er betalt. Hvis medlemmet fortsatt skylder kontingent etter forfalt et års kontingent, skal medlemskapet bringes til opphør ved strykning fra klubbens side.
§ 6 Tillitsvalgtes godtgjørelse
Tillitsvalgt kan motta refusjon for nødvendige, faktiske utgifter, som påføres vedkommende i utførelsen av vervet. Utgifter til godtgjørelse og refusjon for faktiske utgifter skal komme frem av klubbens budsjett og regnskap.
§ 7 Inhabilitet
For klubbens tillitsvalgte, oppnevnte tillitspersoner og ansatte, gjelder NIFs inhabilitetsregler.
§ 8 Straffesaker
For alle straffesaker gjelder NIFs lov kapittel 11 (NIFs straffebestemmelser).
§ 9 Årsmøte
Lagets høyeste myndighet er årsmøtet som holdes hvert år til våren (mars, april og mai). Årsmøtet innkalles av styret med minst 1 måneds varsel, direkte til medlemmene eller ved kunngjøring i pressen. Forslag som skal behandles på årsmøte må være sendt til styret senest 2 uker før årsmøtet. Fullstendig saksliste må være tilgjengelig for medlemmene senest 1 uke før årsmøtet.
Alle klubbens medlemmer har adgang til årsmøtet. Årsmøtet kan invitere andre personer og/eller media til å være til stede. Årsmøtet er vedtaksført dersom det møter et antall representanter/medlemmer som minst tilsvarer antallet styremedlemmer. Dersom årsmøte ikke er vedtaksført, kan det innkalles til årsmøte på nytt uten krav om minimumsdeltakelse.
Ingen har mer enn en stemme, og stemmegivning kan ikke skje ved fullmakt. På årsmøtet kan ikke behandles forslag om lovendring som ikke er oppført på sakslisten senest 1 uke før årsmøtet. Andre saker kan behandles og avgjøres når 2/3 av de fremmøte krever det. Slik beslutning kan bare tas i forbindelse med vedtak om godkjennelse av saksliste.
§ 10 Ledelse av årsmøtet
Årsmøtet ledes av valgt dirigent. Dirigenten behøver ikke å være medlem av klubben.
§ 11 Stemmegivning på årsmøtet
Med mindre annet er bestemt skal et vedtak for å være gyldig være truffet med alminnelig flertall av de avgitte stemmene. Valg kan foregå hemmelig hvis det foreligger mer enn ett forslag eller det fremmes krav om det. Skal flere velges ved samme avstemming, må stemmeseddelen inneholde det antall forskjellige kandidater som det skal velges ved vedkommende avstemming.
Stemmesedler som er blanke, eller som inneholder ikke foreslåtte kandidater, eller annet antall kandidater enn det som skal velges, teller ikke og stemmene anses ikke avgitt.
Når et valg foregår enkeltvis og en kandidat ikke oppnår mer enn halvparten av de avgitte stemmer, foretas bundet omvalg mellom de to kandidatene som har oppnådd flest stemmer. Er det ved omvalg stemmelikhet, avgjøres valget ved loddtrekning.
Når det ved valg skal velges flere ved en avstemming, må listen for å anses valgt ha mer enn halvparten av de avgitte stemmer. Dette gjelder ikke ved valg av varerepresentanter. Hvis ikke tilstrekkelig listen har oppnådd dette i første omgang, foretas så bundet omvalg mellom de listene som har oppnådd flest stemmer, og etter denne avstemmingen anses valgt den listen som har fått flest stemmer. Er det ved omvalg stemmelikhet, avgjøres valget ved loddtrekning.
Om det ikke finnes kandidater til Leder av nytt styre, det gamle styret peker en kandidat som velges ved avstemming. Ny Leder peker deretter på kandidater til resten av styret, som også skal velges ved avstemming. Dette kan foregå helt til nytt styret er valgt.
§ 12 Årsmøtets oppgaver
Årsmøtet skal:
- Behandle klubbens årsmelding.
- Behandle klubbens regnskap i revidert stand.
- Behandle innkomne forslag.
- Fastsette kontingent.
- Vedta klubbens budsjett.
- Bestemme klubbens organisasjon (jfr. § 15).
- Velge:
- Valgkomité med leder og to medlemmer
- Leder
- Økonomiansvarlig
- Organiseringssansvarlig
- Disiplinærkomite
§ 13 Ekstraordinære årsmøter
Ekstraordinære årsmøter holdes når styret eller overordnet idrettsmyndighet bestemmer det, eller når minst en tredjedel av de stemmeberettigede medlemmene krever det. Det innkalles på samme måte som for ordinære årsmøter med minst 14 dagers varsel. Ekstraordinært årsmøte kan bare behandle og ta avgjørelse i de sakene som er kunngjort i innkallingen.
§ 14 Styret
Klubben ledes av styret som er klubbens høyeste myndighet mellom årsmøtene.
Styret skal:
- Iverksette årsmøtets og overordnede idrettsmyndigheters vedtak og bestemmelser.
- Oppnevne etter behov komiteer/utvalg/personer for spesielle oppgaver og utarbeide instruks for disse.
- Administrere og føre nødvendig kontroll med lagets økonomi i henhold til de for idretten til enhver tid gjeldende instrukser og bestemmelser.
- Representere klubben utad.
Styret skal holde møte når lederen bestemmer det eller et flertall av styremedlemmene forlanger det. Styret er vedtaksført når et flertall av styrets medlemmer er til stede. Vedtak fattes med flertall av de avgitte stemmene. ved stemmelikhet teller styrelederens stemme dobbelt.
§ 15 Grupper/avdelinger
Klubben kan organiseres med avdelinger og/eller grupper. Disse kan ledes av oppnevnte tillitspersoner eller av valgte styrer. Lagets årsmøte bestemmer opprettelsen av avdelinger/grupper, og hvordan disse skal organiseres og ledes. For avdelinger/gruppers økonomiske forpliktelser hefter hele klubben, og avdelinger/grupper kan ikke inngå avtaler eller representere laget utad uten styrets godkjennelse.
§ 16 Lovendring
Endringer i vedtekter/reglementer kan bare foretas på ordinært eller ekstraordinært årsmøte etter å ha vært oppført på sakslisten. For endringer av vedtekter kreves 2/3 flertall av de avgitte stemmer. For endringer i reglementer kreves alminnelig flertall.
Reglementer er:
- Disiplinært reglement
- Trenings reglement
- Økonomi reglement
- 18 i vedtekter kan ikke endres.
§ 17 Opphør av medlemskap
Medlemskap i klubben opphører ved:
- Strykning besluttet av klubbens styre på grunn av manglende kontingentbetaling og/eller annen uregulert gjeld til klubben.
- Strykning på grunn av manglende betaling av grunnkontingenten til MFC.
- Vedtak om strykning av medlemskap besluttet av klubbens styre.
- Vedtak om strykning av medlemskap i klubben besluttet av MFCs Disiplinærkomite.
- Vedtak om eksklusjon besluttet av MFCs Disiplinærkomite.
Medlemskap opphører da i alle MFCs medlemsorganer.
§ 18 Oppløsning
Oppløsning av klubben kan bare behandles på ordinært årsmøte. Blir oppløsning vedtatt med minst 2/3 flertall, innkalles ekstraordinært årsmøte 3 måneder senere. For at oppløsning skal skje må vedtaket her gjentas med 2/3 flertall.
Sammenslutning med andre klubber/lag anses ikke som oppløsning av laget. Vedtak om sammenslutning og nødvendige lovendringer i tilknytning til dette treffes i samsvar med bestemmelsene om lovendring, jfr, § 16.
I tilfelle oppløsning eller annet opphør av klubben tilfaller klubbens eiendeler formål godkjent av styret.
![](https://matadores.no/wp-content/uploads/2023/08/Logo1-1-150x150.png)